5 mythes over babyslaap en wat je in plaats daarvan moet doen

Een slaapconsulent legt uit waarom sommige dingen die je om 3 uur ’s nachts Googlen leest, niet waar zijn.

Wanneer we eindelijk de bonen gemorst aan vrienden en familie dat we zwanger waren, werden we overspoeld met verplichte Facebook-berichten en sms’jes van weldoeners. “Gefeliciteerd!” ze zeiden. “We zijn zo enthousiast voor je!” Toen belden twee van mijn goedbedoelende vrienden die al ouders waren aan de telefoon en lieten de beleefdheden achterwege voor een echt gesprek. ‘Hé meid, we weten dat je graag slaapt en, nou ja… baby’s niet. Begin nu met lezen.”

Dus ik deed. Ik las alles wat ik kon over babyslaap, en toen mijn kinderen arriveerden, begon ik meteen alle goede slaapgewoonten Ik zou over in actie lezen. Nadat ik van slapen een enorme prioriteit voor ons gezin had gemaakt, heb ik momenteel een vijfjarige en een zevenjarige die geweldige slapers zijn. En ik heb zoveel gelezen en gestudeerd dat ik nu de kost verdien door gezinnen te helpen met hun slaap.

Op mijn pad ben ik zoveel slaapmythen tegengekomen die de vastberaden pogingen van ouders om hun kinderen goed te laten slapen, in de war hebben gebracht. En kijk, een vermoeide ouder zal begrijpelijkerwijs alles proberen voor de belofte van slaap, heb ik gelijk? Maar sommige van deze “leidende principes” zijn gewoon fout.

Dus laat me je de moeite besparen om dat voor jezelf uit te zoeken en de grootste mythen te schetsen die internet je over de slaap van je baby bedient – en wat je in plaats daarvan moet doen.

MYTHE #1: Als je baby overdag te lang slaapt, zal hij de hele nacht wakker zijn

FEIT: Dit is grotendeels onwaar. Je hebt waarschijnlijk het gezegde gehoord “slaap wekt slaap”, en dat is omdat baby’s nodig hebben heel veel van de slaap, waarbij sommige pasgeborenen tot 18 uur per dag dutten. Als je de juiste balans vindt tussen slaap overdag en ’s nachts, zal je kind ook echt slapen meer omdat ze goed uitgerust zijn – en je hebt uren ononderbroken vrije tijd in het proces! Omgekeerd zal een oververmoeide baby protesteren om in slaap te vallen en moeilijker doorslapen. Hangt af van jouw de leeftijd en het stadium van de kleine, mogen de meeste baby’s jonger dan zes maanden niet langer dan 2-2,5 uur per keer wakker zijn en zouden ze tussen de 3-5 uur totale slaap overdag moeten krijgen. Kortom: maak de baby niet wakker!

MYTHE #2: Korte dutjes betekenen vreselijke nachten

FEIT: Niet noodzakelijk! Het hangt er echt van af of je baby oververmoeid is. Als je baby ’s nachts elk uur wakker is en overdag niet (of nauwelijks) slaapt, is hij oververmoeid. Als je baby ’s nachts behoorlijke stukken slaapt (3-5 uur per keer) en je geeft meerdere korte dutjes per dag (meestal 30-45 minuten elk), zijn ze niet oververmoeid. Als ouders een telefoongesprek met mij boeken, is het vaak hun doel om dutjes te krijgen die onmogelijke normen van 2-3 uur per keer bereiken. Maar hier zijn de feiten: totdat baby’s zes maanden oud zijn, zijn lange dutjes misschien niet mogelijk in de ontwikkeling! Dus adem uit en weet dat aandacht besteden aan hun slaperige signalen en ervoor zorgen dat ze slapen als ze moe zijn, je nachtrust waarschijnlijk zal behouden.

MYTHE #3: Late nachten = late ochtenden

FEIT: Dit is een moeilijk nee. Kinderen hebben natuurlijke circadiaanse ritmes—een soort interne klok die lichamen vertelt wanneer ze moeten ontwaken en wanneer ze moeten slapen. Wat het lichaam van baby’s hen vertelt, is dat ze vroeg willen gaan slapen en vroeg wakker willen worden. Als gevolg hiervan eindigen latere bedtijden meestal in slaapverlies, omdat kinderen toch gewoon op hetzelfde tijdstip opstaan, waardoor je een chagrijnige baby achterlaat (en waarschijnlijk ook een chagrijnige ouder). Volg het ritme van uw kind. Als je baby elke dag tussen 6 en 7 uur wakker wordt, is dat heel normaal. Bied een eerdere bedtijd aan om tegemoet te komen.

MYTHE #4: Baby’s zullen uiteindelijk gewoon de hele nacht doorslapen

FEIT: Dus dit kan wees eerlijk. We hebben allemaal het verhaal gehoord van Janet verderop in de straat die samen sliep en op een dag liep de baby gewoon uit haar bed en in hun wieg en werd een perfecte slaper. Het kan gebeuren. Maar het feit van de zaak is dat als er een gedrag is dat uw kind gewend is te ervaren vlak voor het slapengaan – eten, schommelen, fopspenen, enz. – en ze voortdurend wakker zijn en niet zullen slapen totdat dat gedrag opnieuw wordt aangeboden, dan is het onwaarschijnlijk dat dit gedrag vanzelf overgaat. Misschien moet je een manier vinden om de slaapassociaties te dumpen om hun nachten te consolideren.

MYTHE #5: Als je baby eenmaal ‘slaapgetraind’ is, is hij voor altijd klaar met die wake-up om 2 uur ’s nachts

FEIT: Oh, wat zou ik willen dat dit waar was. Baby’s zijn mensen en geen programmeerbare robots (ik bedoel, als ze dat waren, zou ik mijn eerste dochter hebben geprogrammeerd om later dan 05.30 uur wakker te worden gedurende de eerste drie jaar van haar leven!). Tandjes krijgen, ziekte en ontwikkelingsmijlpalen veroorzaken bijna altijd slaapverstoringen. Ga in slaap werk met een open geest en sla jezelf niet voor de voeten als het niet altijd even vlekkeloos verloopt. Goede gewoonten leiden meestal tot een goede nachtrust, maar ouders leren snel het onverwachte te verwachten! Hoe flexibeler, opener en accepterender je bent, hoe beter. Uw kind zal immers uw ontspannen energie voelen en daar bij aansluiten. En bovenal doe je je best. Ga je gang en doe een dutje, waarom niet?

Amanda Jodenon is een Canadese slaapexpert en de oprichter van Baby’s beste slaap.

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Petitdeux.nl
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart